Livsstilsændringen…

Der er på én eller anden måde sket en udvikling her på bloggen & det er vist på tide med en lille update, som ikke har så meget med mad/opskrifter at gøre…

Jeg startede mest af alt bloggen op, for at give mig selv et samlingssted for mine opskrifter, men også fordi andre viste interesse for de mad-billeder jeg var begyndt at tæppebombe mine Facebook-venner med.

Mine omgivelser har observeret at jeg ikke bare er gået i kogekone-selvsving, men rent faktisk også har tabt mig en hel del – helt præcist har jeg tabt lidt over 17 kg på 5 måneder, min startvægt var omkring 69 kg & jeg har nu ligget stabilt på lige omkring 52 kg i den sidste måneds tid.

Jeg er naturligvis mægtig glad & stolt over mit vægttab & deler gerne min succes med andre – og det er lige præcis her jeg har brug for at komme med en update!

Der er INGEN hellig gral, super-pille eller anden form for “magi” der kan fremtrylle et sådan vægttab, det handler kort og godt om kontrol, motivation & hvad nogle måske vil betegne som hårdt arbejde.
Helt konkret tror jeg, at jeg selv har ramt det helt rigtige øjeblik i min tilværelse, for at påbegynde en livsstilsændring – hvilket det i bund og grund har været! Det var et øjebliks klarhed hjemme på sofaen, efter fuldstændig ubemærket at have ædt en hel pakke småkager. Jeg opdagede den tomme pakke & tænkte: “NEJ, nu er det ganske enkelt nok”!

På det tidspunkt havde jeg ikke trænet helt så meget i nogle måneder, da jeg havde æren af et ondsindet springerknæ. Jeg var generelt dårlig til at spise korrekt, og tænkte derfor at der her var mulighed for at lave en ændring.
Dagen efter begyndte jeg at føre dagbog over alt hvad jeg indtog – jeg indså hurtigt at der så absolut var noget helt galt med næsten alt hvad jeg spiste, samt hvor ofte jeg egentlig spiste. Jeg tænkte (som så mange andre) , at det da er helt fornuftigt lige at springe nogle måltider over, for så blev jeg da ikke tyk af dem, men det resulterede blot i at jeg gik amok i hurtige kalorier sidst på dagen.
Jeg har lært at det er vigtigt at være tilfreds hele dagen – at man skal undgå at nå ud til det yderpunkt hvor krop/hjerne bare kræver at man propper noget i munden. Jeg har aldrig været et morgenmads-menneske, men har lært at det er ret vigtigt at starte dagen fornuftigt ud, jeg har ligefrem lært at holde af morgenmad & glæde mig til den når jeg vågner. Små mellemmåltider er blevet en selvfølge i mit liv, gennemtænkte/mættende hovedmåltider er blevet et mål.

Aldrig før har jeg nærlæst så mange varedeklarationer, eller blevet overrasket over at produkter jeg har troet var sunde/fornuftige rent faktisk kan være proppet med unødvendige kalorier. Det er blevet en sport for mig at finde de mest kalorielette produkter – jeg glemmer nok ikke den sejrsdans jeg havde gang i midt i Føtex, da jeg faldt over nogle nudler som kun indeholder halvdelen af de kalorier andre nudler (jeg kender til) har. Og så har det endda vist sig at de både smager & mætter godt. Sikken lykke!!

Jeg nægter at betegne mig selv som kalorie-/fedt-forskrækket, det er for mig et mål at være mæt og tilfreds HELE dagen, jeg gider ikke lide i surhed, jeg vil have lov til at spise kage – i bund og grund vil jeg have lov til at gøre lige præcist som jeg har lyst til. At min lyst så måske har ændret sig en smule, eftersom jeg er blevet klogere – dét er en helt anden sag. Man behøver ikke drukne sig i flødeskum & chips for at være velfornøjet – skøn frugt med nødder kan være rigeligt til at mætte hygge-guf-behovet…

Jeg er mildt sagt flasket op på god gammeldags husmandskost. Sovs, kartofler & kød (salat var noget til kaniner) var på bordet hver aften kl. 18. Ikke de store variationer, sådan var dét bare. Og her vil jeg så absolut ikke sige noget dårligt om hverken mine forældre eller min opvækst – det var jo blot normen! Det mønster har jeg taget med mig ind i mit eget liv & jeg skulle nå til den forkerte side af midt-trediverne, før jeg indså at det ikke nødvendigvis behøver at være sådan.

Jeg fik ret hurtigt styr på mine madvaner, jeg blev mere eller mindre overrumplet af lækkerheden af min egen mad (hvis jeg selv skal sige det), madvarer, krydderier & kombinationer jeg aldrig tidligere har overvejet. Jeg har nærlæst mange blogs – der er heldigvis mange som forsøger at dele deres viden med andre, kigget på mange opskrifter & købt ting/mad jeg aldrig før har anet eksisterede. Og jeg har faktisk haft det sjovt med det.

Jeg nyder at være i køkkenet, der er noget svært tilfredsstillende ved at starte med en bunke råvarer & så ende ud med noget lækkert man kan spise. At presse en opskrift eller idé til det yderste (ift. kalorier), at bruge tid på at overveje hvilke muligheder man har. At falde over ét eller andet & tænke: “hmm, hvad kan jeg få ud af det” – det er sjovt for mig.
Og dét har nok gjort mad-processen nem for mig, jeg har ikke følt det som en dårlig udfordring – men mere som en sjov opgave.

Så er der den anden side af livsstilsændringen – motion, motion & motion. Jeg havde i starten svært ved at træne pga. springerknæet, men jeg fik en tid hos en fysioterapeut på en idrætsklinik som gav mig nogle øvelser jeg skulle lave HVER dag. Der er undsluppet mange tårer ved den træning, for dét var virkelig hårdt & gjorde ekstrem ondt. Men med ondt skal ondt fordrives (er der vist nogle, der siger), og det har hjulpet. Jeg har kunne træne mere & mere effektivt, jeg er gået fra at træne 1-2 timer om ugen til lige omkring 7 timer på virkeligt effektive uger. Jeg har lavet en mindre oversigt af min træning, som du kan læse nærmere om her, og jeg har lavet et oversigtsdokument, som viser præcist hvor mange gange jeg har trænet siden april 2012, og kombineret det med et indblik i mit vægttab. Dette kan du se nærmere på her (pdf-dokument).

Som i kan se i pdf-dokumentet, så havde jeg mine største vægttab kilomæssigt i starten, hvor jeg ikke trænede så meget – dette beviser jo blot at mad bestemt har noget at sige. Efterhånden som jeg blev i stand til at træne mere, så er en del fedt blevet ændret til muskler, jeg har fået noget så vanvittigt som en markeret mave (jeps, det er ingen skam at have en sixpack), her kan i se hvor meget jeg har kastet af mig & hvor:

 

Talje 19 cm
Fedtprocent 16%
Overarm 4,5 cm
Bryst 11 cm
Ryg 9 cm
Hofte 22 cm
Sæde (rumpetten)  28 cm

 

Så en god kombination af fornuftighed vedr. mad + masser af træning, kan medføre mange gode ting.

Og her er så grunden til at jeg har kastet mig ud i at skrive dette indlæg… Jeg bliver ofte mødt med en opfattelse af, at jeg bare lige vupti er gået hen og blevet tynd – at jeg på én eller anden måde bare er faldet over et heldigt hul i universet, at vinden lige pludselig besluttede sig for at blæse i min retning. Virkeligheden er bestemt en anden, almen viljestyrke & indædt stædighed har fået mig til dette punkt. At jeg så har den generelle holdning at udfordringer er nemmere hvis man gør dem sjove, dét er måske mit “held”. Men absolut alle har retten til at bestemme over deres eget liv, ingen andre former det for os – det er bare om at kaste sig ud i det, også selv om det ikke er nemt.

Slutresultatet er i den grad kampen værd. Det har faktisk været så vellykket for mig, at jeg havde svært ved at holde op med at tabe mig – og jeg har så absolut intet ønske om at ligne en vandrende pind. Min idealvægt er på 57 kg, mit reelle mål var 59 kg – og der er jo alligevel smuttet en del mere af end det. Derfor har jeg nu (for 14 dage siden) taget endnu en “bum”-beslutning & har ikke røget siden da! Jeg stoppede også med at ryge for 1½ års tid siden, og havde intet problem med at undvære cigaretterne – men jeg tog desværre 7 kg på i løbet af 3 måneder, blev deprimeret & begyndte at ryge igen. Nu har jeg plads til at tage på uden at blive depri, jeg har kontrol over både det jeg spiser og min vægt, jeg er kvik nok til at indse at det er helt ok at falde i fedtefadet. Jeg havde en dag i sidste uge, hvor jeg helt opgav at skrive ned hvad jeg spiste – for jeg spiste absolut alt hvad jeg kom i nærheden af, og kunne slet ikke stoppe. Og det er helt ok – for jeg hankede blot op i mig selv dagen efter & har haft styr på det igen siden da.

Nu håber jeg blot for mig selv, at jeg kan blive ved med at bevare denne livsstilsændring, for jeg er super glad for den, og ganske enkelt stolt over det jeg har opnået!

Hvis du selv overvejer at skabe ændringer i dit mad-/trænings-liv, så ønsker jeg dig al mulig held & lykke med det, og håber at du finder din måde at gøre det på.
Det her har virket for mig, men hvis nogen for et halvt år siden havde sagt at jeg “bare” skulle gøre sådan, så ville jeg noget så bestemt have grinet højlydt af dem… Men man bliver jo klogere! 🙂

Kalorie-aktivist

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: