Fuldkornsrisengrød

Fuldkorn mætter bare bedre…

Fuldkornsrisengrød

100g ris til fuldkornsgrød fra Urtekram
400g skummetmælk
Et lille drys salt

Skyl risene i vand.
Kom risene i en gryde & tilsæt mælk. Stil gryden på køl i 8 timers tid (så mindskes kogetiden)
Tag gryden ud af køleren, tilsæt salt & kog op under omrøring
Lad simre 80 – 90 min. indtil det har den rette konsistens.
Rør rundt af og til, så den ikke sætter sig fast i bunden af gryden.
Giv grøden et opkog under omrøring før servering.
Servér med et drys kanelsukrin (mix stødt kanel med sukrin) & en klat æblemos, eller nogle æblebåde som lige har fået en omgang varme på en tør, men god slip-let pande. Du kan evt. drysse æblerne med lidt kanelsukrin under opvarmningen.

Kanelæbler

Fuldkornsrisengrød

Fuldkornsrisengrød

En portion serveret med 90g æble, er på i alt 295 kalorier & jeg følte mig godt mæt!

Hvis du udelader salt & koger grøden med en flækket vaniljestang, så er den også en god base for ris á l’amande – med mindre du selvfølgelig vælger at lave verdens bedste juledessert

Har du en rest grød tilovers, så kan du jo altid lave nogle lækre fuldkornsklatkager

  • Næringsværdi pr. 100g:
  • Kalorier: 116
  • |
  • Proteiner: 4g
  • |
  • Kulhydrater: 21g
  • |
  • Fedt: 1g

Ca. 2 portion(er) , med 249 kalorier pr. portion på ca. 215g .

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: